- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
افزایش علاقه مندی دانش آموزان پایه سوم مدرسه راهنمایی 17 شهریور به خواندن و درک مفاهیم درس زبان انگلیسی
تحقیق حاضر در سال تحصیلی …… در پایه سوم مدرسه راهنمایی ….. واقع در شهرستان ……… و با فراوانی 28 نفر دانش آموز انجام شده است. مسالهٔ مورد نظر بی علاقگی و کم کاری دانش آموزان در آموزش و یاد گیری واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیسی بوده و هدف از انجام این پژ و هش، افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان پایهٔ سوم راهنمایی یاد شده به درس زبان انگلیسی و یادگیری درک مفاهیم آن بوده است.
بر این اساس، پژو هشگر با استفاده از روشهای علمی از منابع گوناگون تحقیق مانند: مدیر، همکاران، دانش آموزان، کتابها، مجلات و اینترنت به تجزیه و تحلیل آنها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مساله و یافتن راه حلهای پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راه کار عملی از میان راه حلهای پیشنهادی پرداخته و پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای آنها اقدام نمود که عبارت بودند از: استفاده از فلش کارتها همرا با تصاویر، اجرای نمایش متون انگلیسی کتاب درسی، تکرار و تمرین واژ ه ها در قالب متنهای مختلف. لازم به ذکر است، بعد از اجرای راه حلهای فوق، پژوهشگر توانست تا فراوانی دانش آموزان علاقه مند به خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی را از 30 درصد به 70 درصد برساند. در پایان این نتیجه به دست آمد که استفاده از روشهای متنوع تدریس، توجه به تفاوتهای فردی و نیازها و علایق آنها و تقویت حافظهٔ دیداری و شنیداری در بالا بردن میزان علاقه به یادگیری درک مفاهیم انگلیسی مؤثر بوده است.
واژههای کلیدی:
درس زبان انگلیسی، علاقه مندی، درک مفاهیم، ارزشیابی، پایهٔ اول متوسطه، دانش آموزان
زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسانها و جوامع انسانی به کار گرفته میشود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علایم، هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز میتوان ارتباط برقرار نمود، اما انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به سادهترین و کاملترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است. اما جمعیت کرهٔ زمین به زبانهای مختلفی صحبت میکنند، زبانهایی که هر کدام به گوش دیگری غریب میآیند. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، زبان انگلیسی تبدیل به وسیلهٔ ارتباط مردمانی از فرهنگها و ملیتهای متفاوت شده است. در دنیای امروز، اگر بخواهید در رشتهٔ پزشکی تحصیل کنید یا مدیری موفق باشید، دانستن زبان انگلیسی برایتان یک ضرورت به شمار میآید. چرا که در آن صورت میتوانید در تجربیاتی که دیگر مردم دنیا به دست آوردهاند سهیم شوید و در ارتباطی تنگاتنگ با آنان، دانش خود را به روز نگه دارید
علاوه بر آن، در دنیایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی رفته رفته آن را به دهکده ای فرضی بدل میکند، نیاز به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی- اجتماعی بشر، بیش از پیش احساس میشود. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی که خواهی نخواهی به زبان ارتباط مردم دنیا بدل شده است در اولویت کاری تاجران، دانش پژوهان و .... قرار میگیرد. البته منظور از یادگیری، کسب تواناییهای لازم به اندازهٔ سخن پردازانی مانند شکسپیر و میلن نیست. بلکه تا حدی است که بتوان دریافت کدام واژه چه مفهومی می توا ند داشته باشد. ( www.aftab.ir)
لازم می دانم سخنی دربارهٔ ضرورت یادگیری زبان خارجی از حضرت امام خمینی (ره) نقل کنم:" بیش تر به زبان (خارجی) احتیاج نبود. امروز احتیاج است. باید زبانهای زندهٔ دنیا جزء برنامهٔ تبلیغاتی مدارس باشد ... امروز مثل دیروز نیست که صدای ما از ایران بیرون نمیرفت. امروز ما میتوانیم در ایران باشیم و در همه جای دنیا با زبان دیگری تبلیغ کنیم."
با توجه به مطالب یاد شده، آشکار میگردد که نقش و جایگاه درس زبان انگلیسی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح میباشد آن است که، چرا بعضی از دانش آموزان به درس زبان انگلیسی علاقه مند نمیباشند؟ چرا در بررسی نتایج ارزش یابی درس زبان انگلیسی اغلب فراگیران از بخش واژگان و درک مفاهیم، نمرهٔ بیشتری از دست میدهند؟ چرا بعضی از دانش آموزان در پاسخ گویی به طور شفاهی دچار اضطراب میشوند؟ چرا بعضی از دبیران در تدریس این درس موفقیت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامیها چیست و عوامل آن کدامند؟
در مباحث روانشناسی تربیتی، انگیزش و تعلیم و تربیت رابطه ای مانند آب و ماهی دارند. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند. برای کسب مهارت در یک زمینه یا کسب دانش در موضوعی خاص اگر انگیزه، شوق و یا علاقه در میان نباشد، هیچ گاه به هدف خود نخواهیم رسید. برای اینکه بتوانیم میزان علاقه و میزان انگیزه را افزایش دهیم، از تقویت کنندههای مؤثر استفاده میکنیم.
در میان دروس دورهٔ راهنمایی، زبان انگلیسی زیاد مورد علاقهٔ اکثر دانش آموزان نیست ویا اینکه در یادگیری آن مخصوصاً" در واژگان و درک مفاهیم مشکلاتی دارند. زبان انگلیسی بسیار فرار است و اگر هر چند وقت یکبار تمرین نشود از یاد خواهد رفت. پژوهنده در این پژوهش از هر دو روش تقویت کنندهها هم بیرونی و هم درونی استفاده کرده تا به نتایج مطلوب خود برای حل این مشکل دست یابد.
بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است:" چگونه توانستم دانش آموزان کلاس سوم مدرسه راهنمایی 17 شهریور را به خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی علاقه مند کنم." و هدف اصلی آن ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش آموزان یاد شده نسبت به مفاهیم و واژگان درس زبان انگلیسی میباشد.
از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقهٔ دانش آموزان پایهٔ سوم مدرسه راهنمایی 17 شهریور شهرستان علی آبادکتول به یادگیری واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیسی، میزان مهارت آنان را نیز در مکالمه وترجمهٔ متون مختلف انگلیسی و کاربرد آن در ارتقاء سطح آگاهی خود افزایش دهد.
اینجانب محمدحسن قاسمی با میزان تحصیلات فوق دیپلم زبان انگلیسی و لیسانس رشته زیست شناسی و حدود 25 سال سابقهٔ خدمت، در سال تحصیلی 92-91 با سمت دبیر زبان انگلیسی در آموزشگاه راهنمایی 17 شهریور مزرعه کتول واقع در شهرستان علی آبادکتول، مشغول به تدریس بودم. خانوادههای دانش آموزان از نظر اقتصادی و فرهنگی و هم چنین میزان سواد، در وضعیت نسبتاً" خوبی قرار داشتند. دانش آموزان کلاس اینجانب هم با فراوانی 28 نفر از این قاعده مستثنی نبودند. اما آ نچه ذهن اقدام پژوه را به خود مشغول کرده بود، به شرح زیر میباشد:
در اوایل سال تحصیلی یاد شده؛ همواره رفتار دانش آموزان در زنگ زبان انگلیسی، توجه مرا به خود جلب میکرد. بدان معنا که در این زنگ، کم تحرک تر و بی توجه به نظر میرسیدند. با توجه به رفتار آنها دریافتم که در جلساتی که گرامر (دستور زبان) تدریس و تمرین میشد، فراگیران با توجه بیشتری به درس گوش میکردند. اما زمانی که به آنها واژهها و متن (READING) تدریس میشد، آنها با بی حوصلگی به درس گوش می د ادند و دقت و توجه کافی را نداشتند.
طبق ارزشیابیهای مستمر در کلاس، اقدام پژوه دریافت که دانش آموزان نکات گرامری را خیلی بهتر و راحت تر یاد میگرفتند و سؤالات مربوط به گرامر (دستور زبان) را بهتر از قسمت لغات و درک مفاهیم پاسخ میدادند. اقدام پژوه در مقاله ای به موضوعی برخورد که نوشته بود: اکثر کسانی که در دوران مدرسه از زبان انگلیسی استفاده ای نمیبرند به علت نا آگاهی از اهمیت آن است. همین افراد وقتی وارد دانشگاه میشوند و میبینند که زبان علم دنیا و اینترنت و رسانهها انگلیسی است، بیشتر انگیزه برای یادگیری زبان دارند. برخی به دنبال آموختن آن میروند، برخی دیگر به همین شکل، فارغ التحصیل میشوند. بسیاری از دانشجویان حتی در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری درس را تمام میکنند، بدون آنکه توانایی ترجمهٔ حتی یک متن انگلیسی ساده را داشته باشند چه برسد به متون تخصصی. و همانها میشوند استاد دانشگاه.
بنابراین اقدام پژوه علاقه مند شد تا این وضع را تغییر داده و زمینه ای فراهم آورد تا دانش آموزان بهتر و راحت تر واژگان و مفاهیم را درک کنند. پژوهنده فکر کرد تا با بهبود بخشیدن به توانایی درک مفاهیم در آینده، این دانش آموزان هم مؤثر میباشد، چون همان طور که ذکر شد، واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیس در دانشگاهها و .... نیز برای آنها سودمند میباشد.
امروزه یادگیری زبان انگلیسی یک ضرورت انکار ناپذیر است. چرا که زبان انگلیسی، زبان علم است و آموزش رشتههای مختلف در سطوح عالی و تولید علم به زبان انگلیسی صورت میگیرد. با افزایش روند جهانی سازی ارتباطات بین المللی، برنامههای رادیویی وتلویزیونی، تجارت جهانی و آموزش علوم جدید همگی به زبان انگلیسی صورت میگیرند و عدم آشنایی به این زبان برابر با عدم زندگی در دنیای مدرن امروزی است. زبان انگلیسی از زبانهای زنده و بین المللی دنیاست که پر طرفدارترین زبان مکالمه ای دنیاست. و آنچه که این زبان را به زبانهای دیگر جهان متمایز میکند، یادگیری آسان و روان و آسان بودن در به کار بردن این زبان در مکالمه است.
آموختن این زبان برای دانش آموزان امری جدایی ناپذیر با پیشرفت تحصیلی میباشد. بر این اساس، هدف کلی از پرداختن به این پژوهش، علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری واژهها و در نتیجه خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی بوده است. به دلیل روشن تر هدف این پزوهش این بود که پس از اجرای طرح، میزان علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری خواندن و درک مفاهیم درس زبان انگلیسی از 30 درصد به 7
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :120
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :122
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :153
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5701
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :243
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :16
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3670
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...